fredag 27 november 2009

Vinterförvaring för tuffa - hur gick det?

Nå, hur gick det då att vinterförvara en kajak i insaltat skick? Jo tack bara bra faktiskt. Det blev lite jordslag runt infästningen av sittbrunnssargen som är skruvad i däcket. Där finns en del fickor som håller fukt och uppenbarligen nådde saltet inte dit. Lite skrubbande så blev kajaken fin igen.


Eftersom det ändå var dags att fernissa däcket och lägga på ny färg på skrovet så inledde jag vårutrustningen med detta. Och faktum är att kajaken såg ut som ny igen. Jag tror dock att det är bättre att ha en träkajak inomhus. Fel och brister förvärras under så tuff förvaring. Exempelvis så lyckades jag spräcka plywooden vid sidan av sittbrunnen. (Bygg aldrig i billig luan!!) Den skadan förvärrades under vintern så jag fick byta ut en del plywood där.Men det beror nog på att jag hade lite bråttom när jag fixade skadan. Hade lagningen varit lika tät som kajaken för övrigt hade nog inget hänt.



Bildtext: Fräsch fernissa och ny färg gör att kajaken ser ny ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar