fredag 27 november 2009

Hopfällbar kajakvagn sparar ryggen



Bohusläns kust privatiseras. Vägar bommas igen och områden inhägnas. Det gör att det blir allt vanligare att man måste bära kajaken en bra bit för att komma ut på vågorna. Visserligen är en Skarping lättare än motsvarande plastkajaker. Men efter en dags paddling känns det i rygg och axlar om den ska bäras ett par hundra meter. Dessutom blir det ett tröttsamt travande om man måste bära kajak och packning för sig.

En enkel, billig och hopfällbar kajakvagn kan vara lösningen. Lasta packningen i kajaken och kajaken på vagnen och ge dig av. När den inte används fälls den ihop, tar inte särskilt stor plats och ryms i kajaken. Vagnen på bilden här byggs i trä – planhyvlat 32 gånger 32 millimeters furu, de olagrade 15 centimetershjulen är av gräsklippartyp, inköpta på Biltema, och sitter på axlar av aluminiumrör och hålls på plats av en rejäl träskruv med bricka. Skarven mellan balken kajaken vilar på och ”hjulaxeln” fixeras med vagnsbult och vingmutter. Skarven är försänkt för att förhindra vridningar.

Kajakstöden byggs upp av plywoodskivor (4 mm) som limmas på trekantslist som i sin tur är limmad på en plywoodbit. Vinkeln mellan skivorna är 90 grader. Stöden limmas eller skruvas på balken och fordras med liggunderlag. Vinkeln på bärbalken är limmad med epoxi för styrkans skull. Vill man inte använda epoxi så kan man förstärka skarven med genomgående skruv. Vilken vinkel man ska ha bestäms av förstävens lutning. Bärbalken ska ha samma lutning. Kajaken hålls på plats med rep, packremmar fungerar också. Repen dras genom 14 mm hål genom bärbalken. Ett extra hål ger möjlighet att låsa fast vagnen på land med ett kabellås avsett för cyklar. Istället för hål kan man skjuta fast en hank av en bit packrem och dra rep eller rem igenom.

Vill man ta med sig vagnen i kajaken är det bara att öppna vingmuttern som håller samman konstruktionen och packa ner vagnen. Så som hjulen är fästa här går de inte att enkelt plocka bort. Vill man kunna det så får man bygga upp hjulaxeln lite annorlunda. Borra hål för gängstång, lägg epoxi i hålet och skruva in gängstången. Låt härda. Såga till en bit aluminiumrör som passar över gängstången och i hjulens axelhål. Gör den några millimeter längre än hjulens bredd i axelhålet. (För hjulen på bilden passar 12 mm rör över 10 mm gängstång.) Montera och fixera med bricka och skruv.

Min vagn är inte tänkt att användas i vatten. Därför är en del limningar gjorda med vanligt snickerilim och skruvarna är bara galvade. Med ett bra lager lack så klarar vagnen en hel del kortare närkontakter med vatten. Vill man bada vagnen får man använda rostfria skruvar, brickor och muttrar samt limma med vattenfast lim.

Bildtexter:
Kajakvagnen redo för användning. Repen kan ersättas med packremmar.

Visar de olika delarna.


Närbild på urtag för skarven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar